Tegen de voorzijde van het Eiffelgebouw werd een nieuwe Pathé bioscoop gerealiseerd. De nieuwe Pathé bioscoop maakt onderdeel uit van het Sphinxkwartier, een nieuwe stadswijk op steenworp afstand van de oude binnenstad van Maastricht.
Voor de realisatie van de Pathé bioscoop diende de luifel aan de oost zijde gerestaureerd te worden. Deze luifel diende vooruit getrokken te worden om de nooduitgangen (vluchtroutes) van de Pathé bioscoop te waarborgen.
Bij dit project was sprake van een korte bouwtijd. De luifel diende namelijk klaar te zijn voor de opening van de nieuwe Pathé Bioscoop. Om de tijd zo efficiënt mogelijk in te delen is direct na gunning een lean-planningssessie ingepland waarin met alle betrokkenen het tijdtraject van dit project is ingevuld. Hierin is de werkvolgorden definitief op elkaar afgestemd. Bij start van de werkzaamheden werd wekelijks een overleg ingepland om de stand van zaken te bespreken.
Het gebied waar de werkzaamheden verricht werden betrof een smal pad, gelegen aan de achterzijde van de nieuwe Pathé bioscoop. De werkzaamheden voor de realisatie van de Pathé Bioscoop liepen gelijktijdig. Dit maakte de werkzaamheden complexer omdat deze werknemers zich ook verplaatsten via het pad waar de werkzaamheden plaatsvonden. Al met al was het een krap bouwterrein waarbij ook geen plek was om materialen op te slaan. Er was dan ook de noodzaak om materialen volgens het ‘just in time’ principe te laten leveren. Om te zorgen dat de werkzaamheden voor de Pathé bioscoop en de werkzaamheden van de luifel geen problemen voor elkaar veroorzaakte heeft dagelijks werkoverleg plaatsgevonden. Dit mede om goed af te stemmen wanneer welke leverancier materialen kwam leveren zodat dit niet gelijktijdig gebeurde i.v.m. krap bouwterrein.
Bij dit project zijn zoveel mogelijk producten hergebruikt in het kader van duurzaamheid. De houten onderdelen die geschikt waren om te hergebruiken zijn naar de timmerfabriek van BAM gebracht, waar deze hersteld en geverfd zijn en vervolgens weer teruggeplaatst op de originele plek. Het dak is daarnaast ook volledig vernieuwt in verband met aanwezigheid van asbest en betonrot.
BAM is gestart met de asbestsanering, de bouwplaats inrichting en het treffen van de noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen. Om destijds een haalbare planning te kunnen garanderen is gewerkt met twee parallelle bouwstromen. De asbestsanering en de sloopwerkzaamheden liepen hierop vooruit. Aansluitend is gestart met de beton reperatie aan de liggers en kolommen. Deze werkzaamheden zijn met aparte (schaar)hoogwerkers uitgevoerd en konden onafhankelijk van de overige werkzaamheden plaatsvinden. De werkzaamheden aan de lichtstraten zijn vanuit het midden van de ‘luifelstraat’ gestart, waarbij in twee bouwstromen naar de beide kopgevels werd toegewerkt.
Om de veiligheid binnen dit project te waarborgen gelden een aantal maatregels/voorzieningen. Iedereen die op de bouwplaats kwam kreeg een korte bouwplaats introductie in de vorm van een project specifieke flyer. Daarnaast vond bij start van een nieuwe bewerking een startgesprek plaats tussen de uitvoering van de desbetreffende bouwpartner en BAM. In dit gesprek werden behalve planningsafspraken ook veiligheidsafspraken gemaakt die schriftelijk werden vastgelegd en geïmplementeerd. Als laatste was er ook een veiligheidsapp waarbij personen die betrokken waren bij een bijna-ongeval en/of onveilige situaties hier een melding van konden maken. Deze app was beschikbaar voor de opdrachtgever, adviseurs en alle betrokken partners en medewerkers. Bij de bouwvergaderingen werden deze meldingen besproken om te zorgen dat dit niet nogmaals kon gebeuren.